Vaade pealinn Alofi kaldalt alla lahele, Hilja vasakul mooring poil
Pühapäev, 13.aprill 2025, kell Niue’l 08:00 (19:00 UTC, Eestis 22:00).
Niue saar, sõidetud Palmerston’ilt 395 nm, 67 tundi, kokku 2548 miili.
Ülesõidu alguses tuult polnud – 10 tundi liikusin mootorit põristades.
Saabunud hommikul sain kolme ebameeldiva üllatuse osaliseks.
Olles purjedega liikunud mõned tunnid, viisin eespurje teisele poole ning seda toetav poom rebis masti külge needitud kinnituse lahti. Kuna poomi ühe poole kinnitus masti murdumisel viga sai, siis ajutiseks pandud seekel sattus kinnitusse halva nurga all.
Ei miskit hullu, aga mul oleks seda poomi vaja kasutada. Tunnise meisterdamise järel leidsin lahenduse ning sel korral parema.
Järgmisena avastasin kohe-kohe järgi andva keevituse krootpurje kokku kerimise rullil!!
Selle juhtumisel, oleks ainus võimalus kroot alla võtta. Läheks keeruliseks seletada, kuidas see n-ö stabiliseerida õnnestus, ent enne kohale jõudmist kokku kerimist proovida ei julgenud.
Kolmandaks – kadus plotteri ekraanilt detailne kaart!
Näitab vaid maailma aluskaarti ja mälukaarti (millele on salvestatud merekaart) ei tunnista!
Olin eelmisel päeval märganud jälle kondentsi plotteri klaasi all (ju siis Sika’gi ei suutnud klaasi hermeetilisena hoida 😕).
Lahti võttes selgus, et korpuses eraldi asetsev SD-kaardi pesa on oma totra ehituse tõttu kogu aeg vett saanud.
Kellel selline luugiga pesa on – pange kleeps peale, sellele magnetiga tihendile panustada ei maksa!
Edaspidi tuleb loota tahvlis olevale Navionics’ile.
Et Niue’l ankrul olemine on kehva põhja tõttu ebamugav, siis on paigaldatud mooring-poid.
Olin e-mail’i teel broneeringu teinud ning VHF-i teel käskis Radio Niue oodata kuni maale vormistamiseks ametnik sadamasse jõuab.
Peapurje kokku rullimine vaikses tuules kalda all toimis, tundub et kõik ülejäänud parandatud kohad on 600 miili vastu pidanud!
Sõbralik ametimees sõidutas mind lähedal asuvasse büroosse ja peale mitmete blankettide täitmist ning raha maksmist (kaardiga!) võisingi ringi vaadata!
Niue on veidi suurema pindalaga, kui Muhumaa (Aitutaki on Naissaar’e suurune).
Seotud tihedalt Uus-Meremaa’ga – raha, lennuühendus, varustuslaevad jne.
Kogu olulisem tegevus on koondunud pealinn Alofi’sse – kauplused, teenindusautused (pank, post) ainuke tankla jms.
Jäi silma, et sel saarel peaaegu puudusid kaherattalised sõiduvahendid!!
PS! Aitutaki juures unustasin kirjutada – olin paar päeva juba kohal olnud, kui märkasin varasemate saartega võrreldes erinevust. Siin puudusid hulkuvad koerad!!
Selgus, et koeri polegi! Mõni aeg tagasi võeti vastu selline otsus ja nüüd ongi saar koerteta! 😲
Saarel ringi sõites jäi silma väga palju maha jäetud elumaju. Noored kolivad Uus-Meremaale või Austraaliasse, aga ka paljud eakad – et olla lähemal arstiabile.
Saarel on väike haigla ning lennujaam. Alates maikuust käib 2 lennukit nädalas, praegu 1.
Siin ei ole enam hauad koduõuedes, nagu Prantsuse Polüneesias. Üsna kummaline vaadata, kuidas mõni väike hoov oli poolenisti haudadega “sisustatud”.
Matmispaigad on enamasti tee ääres ja väga korralikult niidetud muruplatsidega.
Kui meil on paljud investeeringud EU toel teoks saanud ja sellest informeerimiseks paigaldatakse ka vastav silt, siis siia ilmanurka on jõudnud Hiina abi.
Põhimaantee on alles hiljuti korda tehtud ja rahval on selle üle hea meel.
Miks Hiina selle üle rõõmustab, jäi mul välja uurimata…
Niue peamisteks vaatamisväärsusteks on ookeani poolt kaldasse uuristatud koopad ja kõikvõimalikud kivimoodustised, mis alles jäävad kui vesi on sealt vahelt pehmema osa minema uhtunud. 🙂
Edasine jutt on pigem turisti pilgu läbi. 😎
Kui meenutada mõnd teist saart, siis Niue’l on kõiki kohti väga lihtne külastada.
Selle nimel on nähtud vaeva, samas on seda tehtud kuidagi lihtsalt.
Edasi alla mööda kaljust pinda
Sellisest kitsusest läbi ronides sai ookeaniga ühenduses olevasse koopasse
Kahe ööpäevaga peaks jõudma Tongale, aga enne seda ületan “müstilise” kuupäevajoone! 😉