Sellisena jõudsin 22 tundi pärast masti murdumist Aitutaki saare Arutanga sadamasse
Kolmapäev, 02.aprill 2025, kell Cooki saartel 09:00 (19:00 UTC, Eestis 22:00).
Cooki saared – Aitutaki saar, sõidetud Maupihaa’lt 367 nm, 64 tundi, kokku 1943 miili.
Esimese asjana tuli otsustada – kas saadan kogu vette kukkunud taglase ookeani põhja või üritan miskit päästa!
Esimene variant oleks lihtsam.
Vähem ka riske, et miskit veel võiks juhtuda. Ise olin seni täiesti terveks jäänud, aga tuules ning lainetuses päästetöödel võib nii mõndagi juhtuda.
Samas kaaludes piirkonda, kus ma olen – võimalust siia miskit tellida või siit osta on väga vähe tõenäoline või võimalik mingite hoomamatute tähtaegadega!
Esialgu tundus, et roolilaba on kinni kiilunud.
Põhjuseks oli katkenud keti jäämine reduktori hammasratta vahele. Kui keti välja õngitsesin, siis sai autopiloot (see kinnitub roolipalleri külge kohe kere läbiviigu juurest) suunda hoida.
Ka hädarooliga (käib palleri pikenduseks ja toimib nagu tavaline tiller-rool) tüürimine toimib.
Esialgu jäi osa eespurjest vette, aga see avaldas niivõrd suurt takistust edasi liikumisel (justkui triivankur), et pidin selle välja “õngitsema”.
Aitutaki juurde jõudsin hommikuvalguses ja mulle üllatuseks – ootas mind mootorpaat sissesõidukanali alguses! Ega ma aru ei saanudki, kas see kalamees oli seal juhuslikult või minu poolt saadetud sõnumi (Cooki saarte tollile tuleb saata eelteade plaanitavast saabumisest) tõttu.
Eelinfona teadsin, et kanal on väga madal – mõnes kohas 1.2-1.5 meetrit. Kalamehe sõnul peaksin 2-meetrise süvisega läbi saama. 😲
Minu kaart näitas kanalit 0.2 miili teises kohas!!!
See on uus kanal! Madalaimas kohas näitas sonar 3 meetrit, muidu 4-6 meetrit, aga on üsna kitsas.
Öösel siia küll sisse sõita ei taha, mis siis et on täiesti sirge ja ühest servast valgete kaigastega (toodriteks on neid palju nimetada) tähistatud.
Sadam (tegelikult võib seda hetkel kruusaauguks nimetada) on ehitusjärgu (või ümberehituse) väga-väga alguses. Vaid mõned erakaid mootorpaatidele on viimaste omanikud ise paigaldanud, akvatooriumi sügavus on 2-3 meetrit (mingi aja olin vist isegi kiiluga mingis kruusahunnikus).
Ennast riiki sisse vormistatuna (kirjeldan seda toimingut järgmises postituses) asusin otsima lahendusi masti parandamiseks.
Vaja see esmalt maale saada.
Sadamast (ja ka mõne mööduja käest) sain info, et just sel saarel toimetab piirkonna ainuke alumiiniumpaatide valmistaja – mis peaks tähendama keevitamise võimalust!
Kui mast oli “paljaks võetud” tuligi Mr. Tango seda üle vaatama.
Tema hinnanguna peaks saama keevitada!
Mina pean vaid täpselt töömeestele ette näitama – kuhu ja mida on vaja keevitada!
Mis seis siis on?
Ükski strateegiliselt tähtis komponent või vidin kadunud pole.
Kõik vaierid (trossid) on terved – vandid on viimase aasta jooksul vahetatud, parduunid, vöörstaak Furlex’i sees ja ahterstaak – ühtegi silmaga nähtavat defekti pole.
Üks talrep on kõvasti kannatada saanud – selline uus on mul varuosa kastis olemas!
Tuleb otsustada, kas teha mast lühemaks või säilitada sama pikkus.
Lühemaks tegemisel on palju miinuseid – kõik vaierid ja purjed on siis samuti vaja väiksemaks saada.
Vähe sellest, et saarel pole võimalust trossidele otsi pressida, ei ole siin üheski tööstus- või ehitustarvete kaupluses (kokku neli) isegi kruvisid, polte, mutreid ega tõmbeneete müügil!!
Puuduvat nõudlus!
Senise pikkuse taastamisel on lisaks saavutatava jäikuse kõrval väljakutseks – arvutada murdunud masti pealt õige pikkus! 😲
Mast on sisse keritava peapurjega ja pooleks on ka selle n-ö pool või pirs.
Sellel mastil on ka väljas soon purje söötmiseks, aga vähemalt prooviks pirsi taastada.
Saalingud on terved, kuid nende poltidega kinnitatavad kannad on saanud kõvasti kannatada – loodetavasti õnnestub neid mingil moel väänates õgvendada.
Rooli keti probleemiga jõudsin ainukesse auto ja rollerite remondiga tegelevasse töökotta.
Esimeseks vastuseks kõlas, et nii suuri mootorrattaid saarel pole, millel sedavõrd toekas veokett oleks!
Aga ketilukke tellida oli võimalik ning paari päeva pärast saingi 3 tükki kätte – iga katkise lüli asemele.
Käisin töökajas ka vanu polte sorteerimas, sest üks saalingute kinnituse 100 mm pikkune polt oli pooleks.
Uue funktsiooni leidis arvatavasti endine rolleri karteripolt.