Fakarava atoll – Tuamotu saarestik

Avaleht > Blogi

Eriline tunne on siduda oma kummipaat palmi kĂŒlge 🙂

NeljapÀev, 27.veebruar 2025, kell Tuamotu saartel 00:00 (10:00 UTC, Eestis 12:00).
Prantsuse PolĂŒneesia – Tuamotu saarestikku kuuluv Fakarava atoll, sĂ”idetud Makemo’lt 150 nm, 26 tundi, kokku 886 miili.

ÕhtupĂ€ikeses loode poole

Makemo’l on kaks sisse/vĂ€ljasĂ”idu vĂ”imalust – ĂŒks saare idakĂŒljel (sellest ma saabusin), teine pĂ”hja pool. Suur kiusatus oli rahuliku veega sisemerd mööda sĂ”ita pĂ”hja poole ja sealt edasi jĂ€rgmise saare poole.
MÔned miilid sÀÀstaks ka edasi-tagasi sÔidult.
Arvutuse jĂ€rgi jĂ”uaksin vĂ€ljapÀÀsu juurde rohkem kui tund pĂ€rast pĂ€ikeseloojangut…
Aga need korall-kaljud!!

Peaaegu igal majal on sadevee kogumise sĂŒsteem

Õhtul vastu paistva pĂ€ikesega pole neid eriti nĂ€ha ja pimedas kindlasti mitte!
Mul tuli meelde koht Arabella raamatus, kui arutati vĂ”imatuna nĂ€ivat kaubalaeva rĂŒndamist.
Taaniel Tina ĂŒtles: “On olemas ĂŒks vĂ”imalus, millest mitte keegi ei tea… See on vajuv vesi!” đŸ˜Č
NALI !!

VĂ€ga levinud liikumisvahend saartel on kolmerattaline – enamasti on sel ka elektriajam

Muidugi ei saa aidata mind vajuv vesi ja kindlasti teavad ning on arvatavasti allpool kirjeldatud abivahendit teisedki kasutanud.
… See on hoopis Google Maps satelliitvaade! đŸ˜Ž

Kaartidel neid saarekesi pole. Parempoolsel nÀitab miskipÀrast vales suunas liikumist, tegelikult ikka loodesse.

Viimased miilid lÀbisingi lauspimedas, hoovus sattus soodne olema ja sain jÀrjekordse elamuse pimedas kohisevas vees 10-sÔlmelise kiirusega atollist vÀlja kihutades!

Fakarava lĂ”unapoolne sissepÀÀs Tetamanu kĂŒlakese juures
Tetamanu peatÀnav

See kĂŒla on tuntuim siinse piirkonna sukeldumiskoht, kuna saab vee all olla isegi sadade haidega koos! đŸ˜Č
Siit edasi 6 miili kaugusel oli ankrus Taani jahtlaev Triboloca. Hiljem nende pardal nÀgin pÀev varem vee all filmitud kaadreid, mis sellise huviga inimestele vist on tÔepoolest unelmate paik.

Sellised bungalo’d on turistide ootel – hetkel pole nendele meelepĂ€rane hooaeg

Esimeses kĂŒlas ringkĂ€igu lĂ”petanud, hakkasin ankrut vĂ€lja tĂ”mbama – ja no ei tule, kohe kuidagi ei tule…
Mul laevas muud sukeldumisvarustust peale maski pole, kuid ka lĂ€bi selle veepiiril kummipaadis kÔÔludes oli 10-meetri sĂŒgavusel nĂ€ha kuidas ankrukett ĂŒhe korallimĂ€tta alt lĂ€bi jookseb!

Mulle piisas ka vĂ€iksemate haide vaatamisest ĂŒlekĂ€igusilla pealt

Lasin ketti rohkem vĂ€lja ja mootorit kasutades ĂŒritasin ketti koralli alt kĂŒljele vĂ€lja lohistada.
LĂ”puks Ă”nnestus, ent kui oli veel viimased 12-13 meetrit ketti vees – jĂ€lle enam ei tule!!
Uuesti maskiga vaatama ja nÀgin, et ka ankur on kivi all kinni!

TĂ€navavaade ja puu taga on kĂŒlakirik

JĂ€lle rohkem ketti vĂ€lja, nĂ”ksutamist ĂŒhes ning teises suunas – viimaks sain kĂ€tte!
Aga selle jahmerdamise peale kulus mul kokku umbes 3-4 tundi ning pole aimu kui palju mu enda energiat – sest ankruvintsiks on Hilja pardal kapteni kĂ€eramm ja jĂ€rgmise aastavahetuse eel saab JĂ”uluvana minult kirja palvega saata elektriline ankruvints!

Kirik seest kaunistatud merekarpidest “kettidega”
Pikem ĂŒlekĂ€igusild teisele laiule, kus ainult bungalo’d olidki

Triboloca’ga olime kohtunud Panamas ning Hiva Oa’l aitas Mattias mind Hilja masti tĂ”mmata, kui sealt andurid seismise ajaks alla tĂ”in.
Et mul oli ankru suhtes sel hetkel allergia 😆, siis panime jullade kĂ”rvale knaapi pika otsaga ka minu purjeka!

Triboloca ĂŒks kahest kaptenist – Mattias

Siit pĂ”hjas asuva suurima asula Rotoava’ni on veel 30 miili, sellest pool on tĂ€histatud laevatee.
Pimedas jĂ”udsin sinna kohale ning jĂ€rgmine pĂ€ev tegin ringi kĂŒla lĂ”unapoolses osas.

Lisaks ankrualal olevatele purjekatele on vasakul nÀha jÀrjekordne kruiisilaev ja paremal kai ÀÀres saart varustav kaubalaev
Kui siin miskit vette kukkus (nĂ€iteks kasutatud kohvipuru 🙄), siis sööstsid (arvatavasti laeva alt) kohale kalad… nimetatakse vist shitfish’ideks…
Suurem linn – uhkem kirik
Kiriku taga vÀga kena kalmistu
Ookeani pool katavad randa korrallide kivimid – need on vĂ€ga teravad ning paljajalu ei saagi kĂ”ndida
Tee viis hotellikompleksini, mis pidi siinkandi eksklusiivsemaid ning ka kallimaid olema – Havaiki Lodge
Hotellikompleks nagu vÀike linnake
VastuvĂ”tu-restoraniosa justkui broĆŸĂŒĂŒripildilt

JĂ€in Fakarava’le paariks pĂ€evaks. See oli seni kĂŒlastatud atollidest kĂ”ige “asustatum”.
Lisaks paarile kauplusele (kus enne varustuslaeva saabumist polnud tilkagi Ôlut enam alles) ka tankla.
Olin juba piisavalt kaua teel olnud, et vaja veidi ka olmega tegeleda.
Siin oli vÔimalus ja lasin pesu Àra pesta.

Sellises kliimas on mĂ”ttetu lisaraha kuivatamise eest maksta – tunni ajaga on kĂ”ik kuivanud

Ka tarbevee varusid on vaja tĂ€iendada (esimest korda peale Hiva Oa’d).
Siin magedat vett niisama ei saa, tuleb linnavalitsusest kaart soetada.
See-eest lubati, et vesi on puhas, vÀidetavalt filtreeritud ning kÔlbaks ka joomiseks.
Hiva Oa sadama veesĂŒsteemist saadud tasuta vesi oli vĂ€ga hĂ€gus ning nĂ”ude pĂ”hja kogunes korralik sade.

Linnavalitsus – siit sai tööajal vasakul nĂ€ha oleva kaardi, millega minimaalselt 200 liitrit vett, maksis eurodes umbes 8.50
Viimasel pÀeval vÔtsin ette jalutuskÀigu pÔhja poole, kus asub vana tuletorn, mis vist enam kasutuses pole
Tee lÔppes lennujaama juures. Paistab terminalihoone ja tahtmise korral saaks siia isegi veesÔiduki kinnitada. Siiski on laine ja tuul selles kohas ÀÀrmiselt ebamugavad ja keegi vist ei tee seda.
Ühel Ă”htul istusime siin seisva jĂ€rjekordse Taani jahtlaeva Skjoldmoen pardal kapten Martin’i ja tema kaaslannaga. Varem olime kohtunud vaid korraks Galapagose saarel Isabela.

Saa teavitusi, kui Hilja postitab